DJ-ImageSlider

  • super-foto-28.jpg
  • super-foto-91.jpg
  • super-foto-371.jpg
  • super-foto-194.jpg
  • super-foto-95.jpg
  • super-foto-81-a.jpg
  • super-foto-161.jpg
  • super-foto-134.jpg
  • super-foto-60.jpg
  • nowe-38.jpg
  • super-foto-182.jpg
  • super-foto-81.jpg
  • super-foto-202.jpg
  • super-foto-6.jpg
  • super-foto-115.jpg
  • super-foto-192.jpg
  • super-foto-32.jpg
  • super-foto-182-d.jpg
  • super-foto-113.jpg
  • super-foto-111.jpg
  • super-foto-147.jpg
  • super-foto-167.jpg
  • super-foto-22.jpg
  • super-foto-49.jpg
  • nowe-28.jpg
  • super-foto-79.jpg
  • super-foto-129.jpg
  • super-foto-148.jpg
  • super-foto-208.jpg
  • super-foto-10.jpg
  • super-foto-26.jpg
  • super-foto-89.jpg
  • nowe-43.jpg
  • super-foto-67.jpg
  • nowe-10.jpg
  • super-foto-30.jpg
  • super-foto-189.jpg
  • super-foto-66.jpg
  • super-foto-131.jpg
  • super-foto-63.jpg
  • super-foto-172.jpg
  • super-foto-55.jpg
  • nowe-31.jpg
  • super-foto-175.jpg
  • super-foto-7.jpg
  • super-foto-99.jpg
  • super-foto-156.jpg
  • super-foto-1731.jpg
  • super-foto-19.jpg
  • super-foto-84.jpg

Galeria

Groty Longmen

Image ImageBuddyzm ze swoim bogatym panteonem buddów, bodhisatwów i archatów inspirował przede wszystkim rzeźbiarstwo. W Chinach można dziś podziwiać nie tylko tysiące posągów buddyjskich w świątyniach i klasztorach, ale i we wspaniałych zespołach jaskiń wyciosanych w kamiennych zboczach. Najstarsze z nich zaczęły powstawać w 366 roku koło miasta Dunhuang na skraju pustyni Gobi, będącym ważnym ośrodkiem przy Jedwabnym Szlaku. W XIV wieku popadły w zapomnienie. Zachowało się w nich 2400 terakotowych posągów, 45 000 metrów kwadratowych wspaniałych malowideł ściennych, wiele naczyń rytualnych i cennych dokumentów pisanych.

ImageW 1900 roku pewien taoistyczny mnich odkrył przypadkiem jaskinie, większą część biblioteki i przedmiotów artystycznych sprzedał europejskim uczonym i kolekcjonerom. Najstarsze posągi, modelowane w glinie, mają nienaturalne proporcje, pozbawione wyrazu twarze, ale już późniejsze, z epoki Tang, są artystycznie dopracowane i zindywidualizowane.

Image


Rzeźby z Dunhuangu mają także i tę właściwość, że dokumentują rozwój rzeźbiarstwa chińskiego na przestrzeni całego tysiąclecia. Kiedy Północna Dynastia Wei uczyniła swoją stolicą miasto Luoyang, zaczęła w odległości 14 km na południe od metropolii budować jaskinie Longmen , Bramy Smoków, najbogatsze w rzeźby świątynie skalne w Chinach.

ImageGroty Smoczej Bramy mają najbogatszy rzeźbiarski wystrój w całych Chinach; znajduje się w nich blisko sto tysięcy (97 306) posągów i płaskorzeźb. Zaczęto je rzeźbić w 494 roku, kiedy Luoyang stał się znów stolicą, i do VII wieku pracowało tu ponoć osiemset tysięcy artystów. Groty wykute są w wysokim kamiennym zboczu horyzontalnie na długości jednego kilometra. Buddyjskie rzeźby można tu podziwiać nie tylko w tysiącu trzystu otwartych grotach, ale także na ich frontonach. Największa grota-świątynia usytuowana jest w kierunku otwartego terenu i pośrodku jej bocznego łuku znajduje się najwyższy, o wysokości ponad 17 metrów (17,4 m) posąg Buddy. W 672 roku wyrzeźbiono tu również. figury strażników i wojowników. Niebiański strażnik trzyma w prawej ręce pagodę, prawą zaś nogą rozdeptuje złego ducha. Posąg wojownika przedstawia obrońcę Buddy.

Scroll to top