Religie Etiopii

Chrześcijanie - 61% (Kościół etiopski - 51%, Ewangelicki Kościół Etiopii (luterański) - 10%), muzułmanie - 32%, animiści - 5%, inne - 2%, rastafarianie


ImageEtiopski Kościół Ortodoksyjny

Etiopski Kościół Ortodoksyjny jest jednym z najstarszych kościołów chrześcijańskich, który pod tym względem ustępuje tylko Kościołowi Armeńskiemu. Począwszy od czwartego wieku zdominował życie religijne w kraju. Podlega on papieżowi i jest najbliższym kościołem do rzymsko-katolickiego. Różni się głównie liturgią.

 

ImageHistoria etiopskiego Kościoła jest zawikłana i związana z legendami. Według jednej z nich dawno temu pewien syryjski statek przybił do wybrzeży Abisynii w poszukiwaniu wody. Groźny król Ell Amid kazał wymordować całą załogę. Z rzezi wyratowało się dwóch młodzieńców, którzy pochłonięci lekturą nie zauważyli, co się działo wokół nich. To zamiłowanie do czytania tak rozczuliło napastników, że darowali im życie i zaprowadzili chłopców przed oblicze monarchy. O dziwo król uczynił ich swoimi doradcami. Po śmierci króla starszy Frumencjusz i młodszy Aedezjusz nadal doradzali królowej i pomagali w rządzeniu krajem aż do czasu osiągnięcia pełnoletności przez księcia Ezana.

ImageDopiero wtedy Frumencjusz wyjechał do Egiptu, żeby prosić tamtejszego patriarchę chrześcijańskiego - Atanazego o pomoc w nawracaniu. Patriarcha dał pełnomocnictwa Frumencjuszowi i mianował go pierwszym arcybiskupem koptyjskiego kościoła. Frumencjusz, występując już pod nowym imieniem Abba Salam, wprowadził chrześcijaństwo do Abisynii, a Ezan dzięki swym mądrym doradcom doprowadził państwo do rozkwitu. Dziś Etiopia jest jedynym państwem w Afryce, gdzie zdecydowanie przeważa religia chrześcijańska.

Chrześcijaństwo

Chrześcijaństwo w Etiopii ma długą historię. Trafiło tutaj z Aleksandrii i najbliżej mu do koptyjskich chrześcijan z Egiptu. Ale izolacja sprawiła, że jest odmienne od innych. Etiopski kościół na równi uznaje Stary i Nowy Testament, stąd wiele odniesień do pierwszej księgi i wiele wizerunków archaniołów: Michała, Gabriela i Rafaela.

 


ImageKościół poszedł drogą monofizytyzmu, czyli wyznawania tylko jednej, boskiej natury Chrystusa - nie znajdzie się zatem tutaj zbyt wielu obrazów związanych z Męką Pańską. Ale krzyż jako emblemat świątyni jest bardzo częsty i ozdobne, często stylizowane krzyże to najczęściej przywożona pamiątka z tego kraju. Msze trwają bardzo długo i podczas nabożeństwa nie wolno siadać - stąd częsty widok kapłana czy wiernego z laską w ręku, bo łatwiej jest przestać trzy godziny opartym o długą laskę. W trakcie mszy często słychać bębny i grzechotki. Do kościołów wchodzi się bez butów, a do niektórych miejsc wstęp kobietom jest wzbroniony.

ImagePatronem Etiopii jest święty Jerzy i jego obrazy można spotkać prawie w każdym kościele. Innym popularnym świętym jest św. Jared, postać historyczna z VII wieku i twórca stosowanego do dziś zapisu nutowego - przedstawia się go zazwyczaj z grzechotką.

 

 

 

ImageWiele legend przetrwało do dnia dzisiejszego z historii Etiopii. Legendarna królowa Saba, którą w Etiopii nazywa się Makeda jest bardzo ważną postacią dla Etiopczyków, gdyż podobno była matką najsłynniejszego władcy Etiopii Menelika I. Słynęła ona z niezwykłej urody. Była królową arabsko-afrykańską, która pewnego dnia przybyła w otoczeniu wspaniałej świty karawaną do Jerozolimy. Tam też przebywał sławny ze swej mądrości król Salomon.

 

ImageMimo, ze głównie kierował się rozumem, nie mógł oprzeć się urokowi egzotycznej piękności i zakochał się w Mekade od pierwszego wejrzenia. Królowa była nie tylko bogata swoim wdziękiem i pięknem, ale była również właścicielką kopani złota w Zambezi. Salomon, wiedząc, że królowa niedługo wyjeżdża, postanowił ją zatrzymać. W przeddzień jej wyjazdu urządził wspaniałą ucztę, na której podawano pikantne smakołyki.

 


 

ImageFakt ten nie jest bez znaczenia, ponieważ Salomon umówił się z Mekadą, że ona nie dotknie niczego w pałacu, a on nie dotnie jej ciała, póki ona się na to nie zgodzi. Spragniona królowa złamała przysięgę i w nocy spragniona dotknęła naczynia z wodą, więc Salomon mógł domagać się czułości ze strony pięknej Saby. Owocem gorącej nocy był syn królewski Ebne Hekima, który później stał się władcą Etiopii jako Menelik I.

 

Święta Kościoła Etiopskiego:

ImageTimket (Święto Trzech Króli) - najbarwniejsze etiopskie święto, w czasie którego kapłani niosą do najbliższej wody repliki Arki Przymierza. Ceremonia jest uczczeniem pamięci chrztu Chrystusa i odbywa się 19 stycznia. Repliki arki nazywane tabot są wynoszone po południu, w dzień poprzedzający Święto Trzech Króli. Przez całą noc trwają modlitwy i medytacje zgromadzonych kapłanów i wiernych. Drugiego dnia następuje poświecenie wody, a potem wszystkich zgromadzonych. Ceremonia jest odnowieniem przynależności do wspólnoty kościoła.

ImageMoskal (Odnalezienie Krzyża) - jest obchodzone dla upamiętnienia odnalezienia Prawdziwego Krzyża przez cesarzową Eleni. Podobnie barwne jak Timket, lecz zamiast wody celebrowany jest ogień. W centrum ceremonii znajdują się ogniska zwieńczone udekorowanym kwiatami krzyżami. Kapłani w ceremonialnych szatach błogosławią ognisko przed zapaleniem. Festiwal zbiega się z okresem kwitnienia złoto-żółtych kwiatów Meskal Daisies, w języku amharskim nazywanych Adey Adaba. Kwiaty są symbolem nadejścia nowego roku po zakończeniu pory deszczowej.

Genna (Boże Narodzenie) - nazywane jest Lidet. Przypada 7 stycznia i zupełnie różni się od naszego. Celebrowane jest procesją, podążającą przez całą noc, od świątyni do świątyni. Tradycyjnie młodzi ludzie grają w tym dniu w grę nazywaną genna, podobną do naszego hokeja.


Image
Fasika (Wielkanoc)
- Wielkanoc poprzedza w Etiopii trwający 55 dni post, podczas którego nie wolno jeść żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego. Dotyczy to nie tylko mięsa, ale również mleka i jaj. Wierni nie jedzą zupełnie nic aż do nabożeństwa odprawianego około godziny trzeciej po południu. Zakończeniem postu jest trwający dwa i pół dnia barwny festiwal.

Rastafarianie - Etiopia jest dla rastafarian Ziemią Obiecaną, opierają się oni na treści Psalmu 87:1-4:
  1. Synów Koracha. Psalm. Pieśń. Budowla Jego jest na świętych górach:
  2. Pan miłuje bramy Syjonu bardziej niż wszystkie namioty Jakuba.
  3. Wspaniałe rzeczy głoszą o tobie, o miasto Boże!
  4. Wymienię Rahab i Babel wśród tych, co mnie znają; oto Filistyni i Tyr razem z Kusz [powiedzą]: "Ten [i ten] się tam urodził".

ponieważ tam, gdzie w cytowanym powyżej fragmencie Biblii Tysiąclecia jest słowo Kusz, w akceptowanej przez rastafarian wersji Pisma Świętego - Biblii Króla Jakuba (z roku 1611) jest słowo Etiopia.

ImageRastafarianie, który przesiedlili się do Etiopii, mieszkają na ziemi darowanej im przez cesarza Hajle Sellasje w miasteczku Shashemene. Na Karaibach potomkowie murzyńskich niewolników dowiedzieli się, że istnieje taki kraj w Afryce, który nigdy nie poddał się białym i tworzy od wieków własne państwo. Jego władcą jest lew Judy, sławny ras (książe) Teferi, bo tak brzmiało prawdziwe imię Hajle Sellasje. Stąd przyjęła się i nazwa (ras Teferi - rastafarianie), i etiopskie kolory narodowe, które przejęto na Jamajce. Etiopia jest duchową ojczyzną ruchu rastafariańskiego, którego wyznawcy wierzą, że Etiopia jest Syjonem. W cesarzu Hajle Sellajse widzą natomiast inkarnację Jezusa Chrystusa.